Friday, May 18, 2007

Draf Pertama Laporan Awal.

Draf Laporan Awal RTD Alor Gajah (2007-2020) telah berjaya disiapkan pada 16/5/2007. Pelan Asas Gunatanah hanya merangkumi 60% siap. Pihak pasukan teras akan mengemaskini pelan asas tersebut dan dijangka siap pada awal bulan Jun 2007.

Pada 17/5/2007 satu perbincangan mengenai Laporan Awal telah diadakan di Bilik Mesyuarat Utama, Majlis Perbandaran Alor Gajah (MPAG) jam 11.30 pagi. Bermula agak lewat kerana ada mesyuarat sebelum yang lewat selesai. Dipengerusikan oleh Yang DiPertua (YDP), Tuan Haji Baharom.

Perkara-perkara yang dibangkitkan dalam mesyuarat adalah seperti berikut:
1/ YDP mahukan always bare ini mind apabila membuat kajian ini iaitu: Why I must come to Alor Gajah? Why must I invest in Alor Gajah? What are so sepcial in Alor Gajah?
2/ Isu banjir dan tanah runtuh perlu diambil perharian dan dimasukkan dalam kajian agar satu pelan dan tindakan dapat membantu pihak majlis. Pelan induk perparitan.
3/ Objektif menjadikan daerah Alor Gajah sebagai daerah pendidikan terunggul sukar dicapai dan harus disingkirkan sebaliknya menjadikannya sebagai pelancongan rekreasi kerana lebih banyak produk pelancongan berasaskan rekreasi seperti taman tema A Famosa, pantai, dusun dan sebagainya.
4/ Penglibatan bumiputera dalam perniagaan
5/ Pelancongan; cahaya, bersih, indah.
6/ Shopping heaven; namun Alor Gajah tiada hypermarket yang besar.
7/ Menjadikan tasik buatan terbesar sebagai produk pelancongan dan rekreasi.
8/ Mengambil kesempatan dan peluang ke atas limpahan pembangunan dari Melaka Tengah dan daerah bersempadan.
9/ Paya Datoh; pusat kraftangan.
10/ Koridor Alor Gajah - Simpang Ampat > imej dan identiti.
11/ Isu penternakan khinzir yang mencemarkan sungai dan pantai. Kaedah yang terbaik.
12/ Legalize gerai-gerai yang tidak terancang dan didirikan secara haram.
13/ Pelan Induk Landskap Alor Gajah sudah ada.
14/ Semua tindakan perlu diterjemahkan dalam konteks spatial agar membantu pihak Majlis untuk menunjukkan kepada klien jika terdapat sebarang permohonan.

Kepada perunding yang ada tambahan. Sila maklum di sini. Klik komen. Atau di kotak pandangan perunding yang bewarna biru. Atau emel kepada trio3 AT streamyx DOT com.

No comments: