Tuesday, October 2, 2007

Respon

Mencegah lebih baik daripada mengubati. Berunding lebih baik daripada menuding.

Kami buat yang terbaik. Jika mahu yang terbaik, semua aspek harus baik. Lebih baik kita respon daripada kita dok diam saja kan? Tapi bila dah respon jangan pula disalah erti respon ini. Baik, perunding utama respon.

Perunding utama telah meminta perunding sokongan menyerahkan Laporan penemuan yang telah dikemaskini dan dimantapkan pada 28 Sept 2007 untuk disunting oleh perunding utama. Sehingga kini (2/10/2007) masih tiada perunding sokongan yang menghantar kepada kami kecuali sektor pertanian yang dihantar pada 1/10/2007. Bukan, bukan perunding utama menyalahkan mana-mana pihak. Tiada niat.

Nampaknya, pada 1/10/2007 perunding utama telah membuat susulan melalui telefon dan perunding sokongan semua berjanji akan menyerahkan pada 2/10/2007. Petanda-petanda menunjukkan, apabila perunding utama membuat susulan telefon barulah perunding-perunding sokongan sibuk dengan Alor Gajah. Oleh yang demikian, perunding utama sudah pasti akan menerima beban di atas bahu jemala patik kerana perunding sokongan menghantar saat-saat akhir. Bukan kita tak tahu suti Hari Raya bermula pada 11/10/2007 sehingga 18/10/2007 (Seminggu). Jadi, bila masa kami nak sunting? Bila masa laporan hendak diserah? Dan bila masa pejabat projek nak baca laporan? Kami khuatir laporan ini sangat rendah kualitinya jika diserahkan sebagaimana yang diminta.

Sesungguhnya kejayaan projek ini bukan hanya bergantung kepada perunding utama. Ia juga bergantung kepada pengurusan yang baik. Maknanya, kerjasama dari semua pihak. Lebih banyak kita menuding menyalahkan orang lain, sebenarnya lebih banyak lagi ia adalah sebenarnya kesalahan kita. Projek ini perlu pemanduan dan halatuju. Jadi, pada 10/10/2007 perunding utama tidak boleh menjanjikan apa-apa laporan yang sudah lengkap kerana kita belum ada 'Tecnichal Working Group' bersama pejabat projek. Dan saya difahamkan, pada 25/10/2007 pejabat projek ingin membuat satu mesyuarat kemajuan. Jika mesyuarat kemajuan maka laporan perlu dan sedang bertungkus-lumus untuk disiapkan.

Respon:
1. Perunding utama banyak menghabiskan masa untuk kemaskini pelan digital gunatanah yang diberi tidak lengkap. Makan masa nak buat benda ini. Jika 'base' kita silap. Tidakkah semua akan silap. Kan?
2. Data-data asas juga yang sepatutnya disediakan di peringkat mobilisasi juga tidak ada dan tidak disediakan walhal perkara ini disediakan seharusnya sudah ada di peringkat mobilisasi. Sekadar data asas tidak mencukupi kerana ada data-data yang masih diperlukan.
3. Perunding dikejutkan dengan tarikh-tarikh yang mendadak dari sepatutnya sebagaimana yang dirancang mengikut jadual. Cth: Laporan awal dipercepatkan sebulan, laporan penemuan satu perlu diserahkan seawal yang boleh.

Ini respon saja. Angaplah ia santai untuk sama-sama dinilai. Rancangan Tempatan yang kita buat milik bersama dan kepunyaan bersama.

No comments: